top of page
  • Zofia Puzyna

“Czym jest prawdziwa wolność?”

Czym tak naprawdę jest wolność? Sądzę, że niewielu z nas zastanawia się nad nią zastanawia, póki jej nie utracimy. W trakcie okupacji Polski wielu słynnych pisarzy jak np. Henryk Sienkiewicz, wiele mówili o wolności ojczyzny i walce o niepodległość. Wszyscy wiemy, iż w wyniku niedawnego ataku Rosji na Ukrainę, jej mieszkańcy owe prawo utracili, a ich życie zmie


w istny koszmar. W związku z ową sytuację do naszej szkoły delegowano kilku Ukraińskich uczniów i miałam również okazję zaprzyjaźnić się z jednym z nich.

Opowiedział mi o prawdziwych okropnościach związanych z wojną. Wielu obywateli musiało opuścić swoje domy, rodziny i właściwie wszystko, co znali do tej pory. Dowiedziałam się również sporo rzeczy o jego przyjaciołach. Jeden z nich mieszka w okolicach Kijowa, gdzie wszyscy muszą codziennie wstawać o piątej nad ranem, aby uciekać przed pociskami rakietowymi. Po lewej stronie Kijowa ponoć również wcześniej rozlegały się uderzenia rakietowe, ale aktualnie panuje tam cisza. We Lwowie raczej także panuje większy spokój, a do alarmu służą tam dzwony kościelne.

Jednakże duża część ludzi nie miała zbyt wiele szczęście. Mój kolega na przykład z częścią swoich przyjaciół nie miał żadnego kontaktu od początku wojny i nie ma możliwości, aby sprawdzić, co się z nimi stało. Co więcej dowiedziałam się, iż ma również znajomego, którego rodzina znajdowała się w Mariupolu, jak doskonale wiemy miasta prawie całkowicie zniszczonego przez Rosjan. Przez bardzo długi czas także nie było z nimi żadnego kontaktu, ale po około dwóch tygodniach okazało się, że zostali ocaleni przez wolontariuszy spod murów zrujnowanego domu.

Najciekawszy jest fakt, iż gdy spytałam się mojego ukraińskiego kolegi o kwestię wolności, ten wcale nie wspomniał nic o terroryzowanej Ukrainie, której suwerenność oraz wszelkie prawa została odebrane. Opowiedział mi za to mi o Rosji, w której to mieszkańcy są wiecznie manipulowani i żyją w całkowitym odizolowaniu od wszelkich prawdziwych informacji. Ludzie tam tak naprawdę nie mają żadnej wolności, mimo to w przeważającej mierze w ich zainteresowaniach leży jedynie zaspokojenie potrzeb doczesnych. Można zatem stwierdzić, że życie ludzi w Rosji trochę przypomina egzystencje tresowanych szczurów. Nie posiadają właściwie żadnej wolności, ale jest im z tym dobrze, póki ich komfort oraz wszystkie potrzeby materialne zostają zaspokojone. Krótko mówiąc można sformułować wniosek, iż wolność to przede wszystkim prawo do życia w państwie, w którym nie stosuje się manipulacji i jest możliwy dostęp do wiarygodnych informacji. Innymi słowem życie w państwie prawdziwie suwerennym i niezależnym, to życie w państwie, w którym można o sobie samostanowić.




39 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page